Sociální pedagogové
Kontakty
Sociální pedagog pro 0. - 2. ročník: Lucie Klimentová
e-mail: lucie.klimentova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy
Sociální pedagog pro 3. - 5. ročník: Mgr. Nikola Rožnaiová
e-mail: nikola.roznaiova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy
Sociální pedagog pro 2. stupeň: Mgr. Barbora Svobodníková
e-mail: barbora.svobodnikova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy
Činnost sociálních pedagogů
V současné složité době škola neplní pouze funkci vzdělávací, ale také socializační. Oborem, který se zaměřuje na výchovné a sociální aspekty ve vzdělávání je právě sociální pedagogika.
Konkrétními úkoly sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice je ve spolupráci s třídními učiteli, školním psychologem, metodiky primární prevence a výchovnou poradkyní:
- zjišťovat a pozitivně ovlivňovat klima v jednotlivých třídách,
- předcházet negativním jevům ve školním prostředí (šikana, užívání návykových látek apod.),
- napomáhat osobnostnímu rozvoji žáků, jejich komunikačních a sociálních dovedností,
- netradiční formou zpracovávat se žáky společenská, lidskoprávní a ekologická témata,
- konzultovat s třídními učiteli náplň třídnických hodin dle potřeb konkrétního kolektivu,
- pomáhat s organizací zážitkových a adaptačních akcí,
- spolukoordinovat vznik školního parlamentu,
- zajišťovat výchovné a preventivní programy pro třídní kolektivy,
- monitoring a organizace vzdělávacích kurzů pro pedagogy v oblasti využití metod sociální pedagogiky ve vzdělávání.
Největší důraz v práci sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice je kladen na rozvoj pozitivních vztahů mezi žáky v rámci třídního i školního kolektivu neboť je vnímáme jako zásadní předpoklad příjemného školního prostředí.
Za účelem plnění stanovených cílů v oblasti sociálně-osobnostního rozvoje žáků jsou vybírány vhodné metody. Jedná se zejména o
- metody dramatické výchovy (dramatizující cvičení, hra s loutkou, improvizace s prvky divadla fórum a divadla playback, pantomima),
- metody zážitkové pedagogiky,
- diskuze,
- aktivizační hry,
- vybrané neverbální psychoterapeutické techniky (arteterapie, muzikoterapie),
- modelové situace,
- skupinová práce.
Obvyklá struktura sociálně-pedagogické lekce:
- aktivizační hra (překonání ostychu, naladění na společnou práci)
- motivační cvičení na dané téma (seznámení s tématem lekce)
- konkrétní tématické aktivity (střídající se dynamické a klidnější činnosti)
- společná zpětná vazba (zhodnocení společné zkušenosti a průběhu lekce, pojmenování skrytých významů a emocí)
Aktuální témata sociálně pedagogických lekcí:
Pro I. stupeň:
- zodpovědnost
- zvědavost v souvislosti s osobní bezpečností
- řešení problémů
- odvaha/strach
- lež/podvod
- přátelství
- obhájení vlastního názoru
- spolupráce
Pro II. stupeň:
- klima třídy
- empatie
- komunikace/argumentace
- holokaust
- výroba masek - arteterapeutický program
Díky spolupráci s katedrou Sociální pedagogiky Masarykovy univerzity je možné sledovat vývoj v této oblasti a inovovat náplň práce sociálního pedagoga dle moderních trendů.
Případné náměty či připomínky k práci sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice od žáků, či rodičovské veřejnosti uvítáme na e-mailu: barbora.svobodnikova@zsslapanice.cz.