Sociální pedagogové

Kontakty

Sociální pedagog pro 0. - 5. ročník: Mgr. Nikola Rožnaiová

Mobil: 604 787 974
Email: nikola.roznaiova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy

Sociální pedagog pro 2. stupeň: Mgr. Barbora Svobodníková

Mobil: 720 021 433
Email: barbora.svobodnikova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy

Činnost sociálních pedagogů

Moderní základní škola neplní pouze funkci vzdělávací a výchovnou, ale také socializační. Oborem, který se zaměřuje na sociální aspekty ve výchově je právě sociální pedagogika.
Konkrétními úkoly sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice je ve spolupráci s třídními učiteli, školním psychologem, metodiky primární prevence a výchovnou poradkyní:

 

  • zjišťovat a pozitivně ovlivňovat klima v jednotlivých třídách,
  • předcházet negativním jevům u žáků (šikana, užívání návykových látek, rizika pohybu v kyberprostoru, informační a mediální gramotnost apod.),
  • napomáhat osobnostnímu rozvoji žáků, jejich komunikačních a sociálních dovedností,
  • netradiční formou zpracovávat se žáky společenská, lidskoprávní a ekologická témata,
  • konzultovat s třídními učiteli náplň třídnických hodin dle potřeb konkrétního kolektivu,
  • spolupracovat na organizaci zážitkových a adaptačních akcí,
  • koordinovat fungování školního parlamentu,
  • zajišťovat výchovné a preventivní programy pro třídní kolektivy,
  • monitoring a organizace vzdělávacích kurzů pro pedagogy v oblasti využití metod sociální pedagogiky ve vzdělávání,
  • realizovat sociometrické šetření
  • realizovat na škole charitativní akce či sbírky, zapojovat do nich rodičovskou veřejnost
  • provádět depistáž žáků ohrožených sociálním znevýhodněním a následná individuální intervence
  • spolupracovat s rodinami se sociálním znevýhodněním,
  • nabízet pomoc a podporu v tíživých životních situacích
  • nabízet individuální podporu a péči dětem ze sociálně slabšího prostředí, např. formou doučování

Důraz v práci sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice je kladen na rozvoj pozitivních vztahů mezi žáky v rámci třídního i školního kolektivu, neboť je vnímáme jako zásadní předpoklad příjemného školního prostředí.
Za účelem plnění stanovených cílů v oblasti sociálně-osobnostního rozvoje žáků jsou vybírány vhodné metody. Jedná se zejména o

  • metody dramatické výchovy (dramatizující cvičení, hra s loutkou, improvizace s prvky divadla fórum a divadla playback, pantomima),
  • metody zážitkové pedagogiky,
  • diskuze,
  • aktivizační hry,
  • vybrané neverbální psychoterapeutické techniky (arteterapie, muzikoterapie),
  • modelové situace,
  • skupinová práce,
  • individuální práce

 Díky spolupráci s katedrou Sociální pedagogiky MU a dalšími externími organizacemi sledujeme vývoj v této oblasti a inovujeme náplň práce sociálního pedagoga dle moderních trendů.
Případné náměty či připomínky k práci sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice od žáků, či rodičovské veřejnosti uvítáme na e-mailu: barbora.svobodnikova@zsslapanice.cznikola.roznaiova@zsslapanice.cz

Autor Antonín Šerý