Sociální pedagogové

Kontakty

Sociální pedagog pro 0. - 2. ročník: Lucie Klimentová

e-mail: lucie.klimentova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy

Sociální pedagog pro 3. - 5. ročník: Mgr. Nikola Rožnaiová

e-mail: nikola.roznaiova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy

Sociální pedagog pro 2. stupeň: Mgr. Barbora Svobodníková

e-mail: barbora.svobodnikova@zsslapanice.cz
Setkání s rodiči dle předchozí domluvy

Činnost sociálních pedagogů

V současné složité době škola neplní pouze funkci vzdělávací, ale také socializační. Oborem, který se zaměřuje na výchovné a sociální aspekty ve vzdělávání je právě sociální pedagogika.

Konkrétními úkoly sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice je ve spolupráci s třídními učiteli, školním psychologem, metodiky primární prevence a výchovnou poradkyní:

  • zjišťovat a pozitivně ovlivňovat klima v jednotlivých třídách,
  • předcházet negativním jevům ve školním prostředí (šikana, užívání návykových látek apod.),
  • napomáhat osobnostnímu rozvoji žáků, jejich komunikačních a sociálních dovedností,
  • netradiční formou zpracovávat se žáky společenská, lidskoprávní a ekologická témata,
  • konzultovat s třídními učiteli náplň třídnických hodin dle potřeb konkrétního kolektivu,
  • pomáhat s organizací zážitkových a adaptačních akcí,
  • spolukoordinovat vznik školního parlamentu,
  • zajišťovat výchovné a preventivní programy pro třídní kolektivy,
  • monitoring a organizace vzdělávacích kurzů pro pedagogy v oblasti využití metod sociální pedagogiky ve vzdělávání.

Největší důraz v práci sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice je kladen na rozvoj pozitivních vztahů mezi žáky v rámci třídního i školního kolektivu neboť je vnímáme jako zásadní předpoklad příjemného školního prostředí.
Za účelem plnění stanovených cílů v oblasti sociálně-osobnostního rozvoje žáků jsou vybírány vhodné metody. Jedná se zejména o

  • metody dramatické výchovy (dramatizující cvičení, hra s loutkou, improvizace s prvky divadla fórum a divadla playback, pantomima),
  • metody zážitkové pedagogiky,
  • diskuze,
  • aktivizační hry,
  • vybrané neverbální psychoterapeutické techniky (arteterapie, muzikoterapie),
  • modelové situace,
  • skupinová práce.

Obvyklá struktura sociálně-pedagogické lekce:

  1. aktivizační hra (překonání ostychu, naladění na společnou práci)
  2. motivační cvičení na dané téma (seznámení s tématem lekce)
  3. konkrétní tématické aktivity (střídající se dynamické a klidnější činnosti)
  4. společná zpětná vazba (zhodnocení společné zkušenosti a průběhu lekce, pojmenování skrytých významů a emocí)

Aktuální témata sociálně pedagogických lekcí:

Pro I. stupeň:

  • zodpovědnost
  • zvědavost v souvislosti s osobní bezpečností
  • řešení problémů
  • odvaha/strach
  • lež/podvod
  • přátelství
  • obhájení vlastního názoru
  • spolupráce

Pro II. stupeň:

  • klima třídy
  • empatie
  • komunikace/argumentace
  • holokaust
  • výroba masek - arteterapeutický program

Díky spolupráci s katedrou Sociální pedagogiky Masarykovy univerzity je možné sledovat vývoj v této oblasti a inovovat náplň práce sociálního pedagoga dle moderních trendů.

Případné náměty či připomínky k práci sociálního pedagoga na ZŠ Šlapanice od žáků, či rodičovské veřejnosti uvítáme na e-mailu: barbora.svobodnikova@zsslapanice.cz.

 

Autor Antonín Šerý